Partiklar i motoroljan reducerar
livslängden på motorn väsentligt. De skadligaste partiklarna är mindre än 25
mikrometer (25/1000-dels mm). De flesta oljefilter klarar inte att avskilja
partiklar mindre än 25 mikrometer d v s de skadligaste partiklarna passerar
filtret och orsakar slitage på motorns rörliga delar, bl a de viktiga främre
och bakre vevaxeltätningarna som vid slitage orsakar läckage. |
|
General Motors
har genomfört noggranna tester och säger bland annat i en rapport att om
man filtrerar bort partiklar ner till 2 mikrometer reduceras slitaget i
motorn med mer än 90 procent.
|
|
|
FilterMAG har följande fördelar:
•Mindre friktionsförluster i motorn
•Avskiljer magnetiska partiklar ner till 2 mikrometer
•Minimalt eller inget slitage på främre och bakre vevaxeltätning – mindre
läckage
•Ger lägre bränsleförbrukning
•Ger högre effekt
•Förlänger livslängden på motorn
•Ger mindre avgasemissioner
•Praktiskt taget outslitlig.
•Omedelbar effekt 'Passar alla oljor och oljefilter
•Förlänger bytesintervallen på oljan |
FilterMAG förlänger
livslängden på Din motor.......
Slitaget i en diesel- eller bensinmotor påverkas av mängden slitagepartiklar
som finns i oljan och som cirkulerar i motorn. De skadligaste partiklarna är
mindre än 25 mikron (25/1000- dels mm). De flesta motoroljefilter klarar
inte av att filtrera partiklar som är mindre än ca 25 mikron. Detta betyder
att de skadligaste partiklarna passerar filtret och orsakar slitage på
motorns rörliga delar, bl a de viktiga främre och bakre vevaxeltätningarna
som vid långvarigt slitage orsakar läckage. De farligaste partiklarna som
motorn egenproducerar är de små järnpartiklar från kolvringsslitage som
ligger på ca 10 mikron i storlek och som således passerar genom ett
befintligt standardfilter. Som storleksjämförelse kan nämnas att ett
sandkorn är ca 200 mikron stort och diametern på ett hårstrå är ca 70
mikron. Ett sandkorn är alltså i detta sammanhang en gigantisk partikel,
eller hur? För att öka livslängden på en motor bör man försöka minska
mängden av partiklar i oljan som är mindre än ca 25 mikron och på så sätt
minimera slitaget.
Om motorns inre slitage minskas ger detta mindre friktionsförluster, lägre
bränsleförbrukning och förbättrade avgasemissioner. General Motors har
genomfört noggranna tester och säger i sin rapport bl a att ”De minsta
partiklar som de flesta filter fångar upp med hög effektivitet är i
storleksordningen 25-40 mikron, beroende på filterfabrikat” men påpekar
vikten av att kontrollera slitagepartiklar i området 2-20 mikron i oljan för
att minska slitaget. Man säger också i rapporten att ”om man filtrerar bort
partiklar ned till 2 mikron reduceras slitaget i motorn med mer än 90%”.
Med FilterMAG kan magnetiska partiklar ned till 2 mikron avskiljas ur oljan
på ett mycket enkelt sätt. FilterMAG tillverkas av Neodymium magneter som
ger ett extremt starkt magnetfält som genom sin konstruktion koncentreras in
i oljefiltret. På utsidan av FilterMAG är magnetstyrkan noll vilket betyder
att inga eventuella instrument eller elektronik störs. Styrkan i magneter
har ökat de senaste åren och inom gruppen ”Rare Earth Magnets” har man idag
magneter med oerhört starka magnetfält som arbetar utan att elektrisk energi
tillförs. FilterMAG tillverkas av Neodymium som är en typ av Rare Earth
Magnet och är den enda typ av filtermagnet på marknaden som använder denna
typ av magnetutförande.
FilterMAG är mycket enkel att installera på Ditt oljefilter, magnetkraften
gör att den fastnar direkt på filtret och börjar göra sitt jobb. Livstids
garanti och omedelbar effekt gör FilterMAG till en mycket intressent
lösning. En av de viktigaste effekterna med FilterMAG är att slitaget på
främre och bakre vevaxeltätning försvinner vilket betyder att eventuellt
läckage förhindras. Andra fördelar Du får med FilterMAG är bl a mindre
friktionsförlust i motorn, lägre bränsleförbrukning samt förbättrade
avgasemissioner. En annan effekt är att andelen icke magnetiska
slitagepartiklar minskar när de magnetiska partiklarna avlägsnas.
|
CA:
63-70 mm |
|
|
|
|
SS-serien är avsedda för
lättare lastbilar, personbilar och mindre marinmotorer samt motorcyklar.
Filterstorlek i diameter:
2.50"-2.80"
(63.50-71.12mm)
Ca. Dragkraft:
75lbs. (34.01kg) |
Capris: |
|
ART NR: 50-SS250 |
|
|
|
CA:
74-87 mm |
|
|
|
|
SS-serien är avsedda för
lättare lastbilar, personbilar och mindre marinmotorer samt motorcyklar.
Filterstorlek i diameter:
2.90"-3.40"
(73.66-86.36mm)
Ca. Dragkraft:
90lbs. (40.82kg) |
Capris: |
|
ART NR: 50-SS300 |
|
|
|
CA:
89-99 mm |
|
|
|
|
SS-serien är avsedda för
lättare lastbilar, personbilar och mindre marinmotorer samt motorcyklar.
Filterstorlek i diameter:
3.50"-4.00"
(88.90-101.60mm)
Ca. Dragkraft:
300lbs. (136.07kg) |
Capris: |
|
ART NR: 50-SS375 |
|
|
|
CA: 74-87 mm KROM |
|
|
|
|
MC-serien är avsedda för
lastbilar, personbilar och marinmotorer samt tyngre motorcyklar.
Filterstorlek i diameter:
2.90"-3.40"
(73.66-86.36mm)
Ca. Dragkraft:
300lbs. (136.07kg) |
Capris: |
|
ART NR: 50-MC300 |
|
|
|
CA: 74-87 mm SVART |
|
|
|
|
MC-serien är avsedda för
lastbilar, personbilar och marinmotorer samt tyngre motorcyklar.
Filterstorlek i diameter:
2.90"-3.40"
(73.66-86.36mm)
Ca. Dragkraft:
300lbs. (136.07kg) |
Capris: |
|
ART NR: 50-MB300 |
|
|
|
CA:
74-87 mm |
|
|
|
|
RA-serien är avsedd för större
dieselmotorer och motorer för tyngre drift. RA ger ett större magnetfält och
lämpar sig för applikationer där stora krav ställs på prestanda och
säkerhet.
Filterstorlek i diameter:
2.90"-3.40"
(73.66-86.36mm)
Ca. Dragkraft:
300lbs. (136.07kg) |
Capris: |
|
ART NR: 50-RA300 |
|
|
|
87-102
mm |
|
|
|
|
RA-serien är avsedd för större
dieselmotorer och motorer för tyngre drift. RA ger ett större magnetfält och
lämpar sig för applikationer där stora krav ställs på prestanda och
säkerhet.
Filterstorlek i diameter:
3.50"-4.00"
(88.90-101.60mm)
Ca. Dragkraft:
600lbs. (272.15kg) |
Capris: |
|
ART NR: 50-RA365 |
|
|
|
108-140 mm |
|
|
|
|
RA-serien är avsedd för större
dieselmotorer och motorer för tyngre drift. RA ger ett större magnetfält och
lämpar sig för applikationer där stora krav ställs på prestanda och
säkerhet.
Filterstorlek i diameter:
4.25"-5.50"
(107.95-139.70mm)
Ca. Dragkraft:
800lbs. (362.87kg) |
Capris: |
|
ART NR: 50-RA450 |
|
|
|
Transmission |
|
|
|
|
Typ TM, transmissionsmagnet är
framtagen för att magnetiskt dra till sig och hålla de miljontals
stålpartiklar som cirkulerar i transmissionsoljan på mindre motorer.
Partiklar som är för små för att fångas av ett standardfilter. Fäst magneten
vid sumpen på transmissionen och TM börjar direkt att rena oljan utan något
som helst tryckfall. Enkelt och effektivt!
Magnetstorlek:
2.9375"x1.9375"
(74.61-49.21mm)
Ca. Dragkraft:
25lbs. (11.33kg) |
Capris: |
|
ART NR: 50-TM180 |
|
|
|
Transmission |
|
|
|
|
Typ TM, transmissionsmagnet är
framtagen för att magnetiskt dra till sig och hålla de miljontals
stålpartiklar som cirkulerar i transmissionsoljan på större motorer.
Partiklar som är för små för att fångas av ett standardfilter. Fäst magneten
vid sumpen på transmissionen och TM börjar direkt att rena oljan utan något
som helst tryckfall. Enkelt och effektivt!
Magnetstorlek:
3.1875"x2.9375"
(80.96-74.61mm)
Ca. Dragkraft:
45lbs. (20.41kg) |
Capris: |
|
ART NR: 50-TM360 |
|
|
|